Domaći gosti bukiraju južniji Jadran, strani Istru i Kvarner

Objavljeno 23.07.2010 - Turizam

Ove godine neće biti popusta od 40 ili 50 posto – eventualno se može računati na popuste od 10 do 20 posto. Pritom se najviše traži najjeftiniji smještaj – apartmani, privatni smještaj pa čak i kampovi, što je dosad bil

Zaboravite da ćete se ovog ljeta odmarati po super sniženim cijenama, zaboravite na last minute popuste od 40 ili 50 posto kakve ste dobivali prošle godine. Kupci turističkih aranžmana u srpnju ili kasnije u kolovozu eventualno mogu računati na popuste od 10 do najviše 20 posto, ali ni to nije sigurno jer prodaja ide relativno dobro, rekao nam je uz ostalo Boris Žgomba, predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA).
Prošlogodišnji kaos, kada su hotelijeri i agencije zbog loše prodaje spuštali cijene i za 50 posto, zamijenila je neusporedivo mirnija 2010. Istina, u nekim se slučajevima može dobiti veći popust, ali za manje atraktivna odredišta.
Ove su sezone, kada je riječ o poslovanju domaćih agencija s domaćim putnicima, na snazi klasični popusti – agencije i hotelijeri ih zovu i tehnički – od desetak do dvadesetak posto. To su popusti koji se daju u uobičajenim turističkim sezonama kada hotelijeri spuštaju cijene za desetak posto neprodanih kapaciteta, ali samo za određene tjedne. Vrlo malo hotelijera, s obzirom na to da je godina relativno mirna i uobičajena, pristaje na veće popuste.
»Imali smo krizu u drugoj polovici lipnja, no kompletan je turistički sektor tada očekivao i najavljivao lošiju prodaju. Srpanj prolazi dobro, a dobre su najave i za kolovoz, dok je o posezoni, barem sa našega agencijskog stajališta, još rano govoriti. Mislim da će prodaja Jadrana biti na lanjskoj razini, ali ove godine bez velikih popusta. Ponavljam još jednom da kupci ne bi trebali očekivati ono što su dobivali lanjske godine, možda eventualni popust od desetak posto«, kaže Žgomba.
Kriza je, međutim, kaže, ostavila traga na izboru smještaja, pa se masovno biraju najjeftiniji kreveti. Za razliku od prošlih godina, ove se godine mnogo više traže apartmani u privatnom smještaju, pa čak i kampovi, što je dosad bilo gotovo nezamislivo. Među hotelima najbolju prođu imaju oni najjeftiniji – s dvije, najviše tri zvjezdice.
»To je posljedica vremena u kojem živimo, rezultat sve lošijeg standarda. Cilj nam je, međutim, da zadržimo domaćega gosta u našim turističkim odredištima dok se opće stanje malo ne popravi«, naglasio je prvi čovjek UHPA-e.
Za razliku od stranaca kojima je putovanje do Dalmacije postalo preskupo, hrvatski građani više biraju i bukiraju južnija područja Jadrana. Domaće agencije, tvrdi Žgomba, najbolje prodaju srednju Dalmaciju, pogotovo Makarsku rivijeru, a tek potom Istru i Kvarner. S druge strane, stranci u velikoj mjeri ostaju na sjeveru Jadrana, jer su izračunali da im putovanje do Dalmacije bitno poskupljuje kompletan odmor pa, primjerice, za cijenu putnih troškova do nekog dalmatinskog otoka dva dana dulje ljetuju u Istri ili na Kvarneru.
Agencija Kompas je svojedobno reklamirala velike popuste za četiri manje atraktivna odredišta (na Pagu, Braču i Hvaru), no riječ je o iznimci od ovosezonskog pravila.
Dio hotelijera već je u lipnju zaustavio prodaju dok su neki popustima nastojali popraviti popunjenost.
I Darko Ivić, dugogodišnji direktor prodaje Plave lagune, nedavno nam je rekao kako njegova tvrtka ove godine neće odobravati veće popuste, možda tek sporadične, minimalne od 10 posto i to samo na određene tjedne glavne sezone.
Agencija Atlas, kojoj Adriatica.net grupa nastoji vratiti stari sjaj, izvijestila je o srpanjskom rastu prodaje aranžmana.
»Trend je odabir jeftinijih aranžmana i odluka o kupnji u zadnji tren, što je izravna posljedica recesije. Putnici se većinom odlučuju za jeftinije aranžmane. Nakon lipanjskog zastoja, aranžmani se dobro prodaju u srpnju«, tvrdi Kristijan Gržetić, izvršni direktor korporativnih komunikacija Adriatica.net grupi. U toj grupi, ne tako davno spašenoj od bankrota, najzadovoljniji su poslovanjem slovenske podružnice, slovenskoga Kompasa, gdje je srpanjska prodaja aranžmana za Jadran porasla za 10 posto.

Zbog krize reklama bez rezultata
Reklamna kampanja Ministarstva turizma namijenjena hrvatskom tržištu ne daje vidljiviji rezultat. Naime, kad srce kaže ljeto, ruka krene prema praznom novčaniku i brzo ohladi uzavrele emocije. Situacija je teška – minus domaćih dolazaka na Jadran za prvih šest mjeseci iznosi 11 posto, a pad u noćenjima završio je na osam posto. Ministar turizma Damir Bajs ne vidi, pak, problem u konstantnom, dvogodišnjem padu dolazaka domaćih gostiju i uporno u prvi plan gura podatak da hrvatski turizam ionako ovisi o strancima. To je istina, ali domaći ljudi daju poseban »štih« i ljetovanju stranaca; zbog te nam se interakcije s domaćim pukom strani gosti i vraćaju te ako ne bude hrvatskih turista, uskoro nam više neće dolaziti ni stranci. Postoji i mogućnost da se pretvorimo u turističke zemlje zatvorenog tipa poput Turske i Dominikanske Republike. Kod nas se, za razliku od takvih zemalja gdje se sve odigrava unutar žicama ograđenog prostora, “resorta”, sve događa na ulicama, što je velika prednost.

Davor Verković

Komentari

komentar

Vrati se natrag

Pratite nas na društvenim mrežama