FeelsGood fond – prvi startup-fond u cijelosti razvijen u Hrvatskoj

Objavljeno 29.11.2021 - Gospodarstvo

FeelsGood fond – prvi startup-fond u cijelosti razvijen u Hrvatskoj

U Hrvatskoj je s radom počeo novi startup-fond, težak 30 milijuna eura ili nešto manje od četvrt milijarde kuna. On je presedan na domaćem tržištu kapitala. Riječ je o prvom startup-fondu u cijelosti razvijenom u Hrvatskoj. To znači od ideje i registracije tvrtke, preko prikupljanja svih regulatornih dozvola pri HANFI, pa sve do sredstava koja se također nalaze u Hrvatskoj. Financirat će nove hrvatske kompanije u vrlo ranoj fazi razvoja, ulagati u nove poslovne ideje…ALI po nečem je vrlo poseban i drugačiji od ostalih. Financirat će startupe koji se na održiv i profitabilan način bore protiv siromaštva.

Kod novoosnovanog FeelsGood fonda radi se o fondu rizičnog kapitala, pogonjenog maksimizacijom profita, ali i ostvarivanjem pozitivnog društvenog učinka na čovjeka i planetu.

– Naš fond je dizajniran za poduzeća koja su u ranim fazama razvoja, potpuno po svim zakonitostima investicijskih ulaganja. Međutim, ono što je novo je to da mi, osim financijskih prinosa, svojim kompanijama uvjetujemo da osvijeste dobar društveni učinak, da uspostave kriterije, mjere i da taj rezultat raportiraju jednako kao i financijski rezultat, objašnjava Renata Brkić, suosnivačica Fonda.

Ističe kako je razlika između društveno odgovornog poslovanja i postizanja mjerljivog, namjernog društvenog učinka u tome da se za ovaj drugi treba namjerno opredijeliti, mjeriti, raportirati i zagovarati ga.

– Treba reći: ‘naše se kompanije opredjeljuju da će namjerno raditi dobro, u skladu sa 17 ciljeva Ujedinjenih Naroda’ – to su održivi ciljevi razvoja o kojima se svijet dogovorio još 2015. godine i u koje je potrebno mobilizirati jedno 30 milijardi dolara da bismo ih do 2030. dosegli, objašnjava i dodaje kako 17 UN-ovih ciljeva pokrivaju sva životna područja. Borbu protiv siromaštva, borbu protiv gladi, borbu za dostupnost zdravstvenih usluga i obrazovanja svima, zaštitu planete – od bioraznolikosti do zaštite mora i oceana, i onda taj zajednički cilj je partnerstvo za razvoj i za zajednički rad na tim ciljevima. Poanta je da smo sad na dovoljno visokoj razini razvoja naše civilizacije, da nas samo čisti novac i maksimizacija profita ne može više zadovoljavati, nego moramo misliti o sebi, čovjeku i planeti, napominje.

Važno je istaknuti kako ovaj fond ne ulaže u nikakve dobrotvorne udruge, već u kompanije koje imaju svoj „core“ biznis u bilo kojem segmentu, samo su obavezne uz to pridonijeti i društvenom razvoju.

– Ako oni to ne rade, tada smo mi kažnjeni tako da se naša naknada za uspješnost vraća u zajednicu, kaže Brkić. Dodaje kako je najveći investitor Feelsgood fonda Europski Investicijski Fond. Imamo još jednog investitora iz fondovske industrije u Hrvatskoj, te trećeg investitora koji je naš najveći privatni investitor – to je kompanija Bellabeat, na što smo posebno ponosni. I naravno, mi partneri u fondu smo također privatni investitori, priča Brkić.

Feelsgood je kao start-up fond dobio „zeleno svjetlo“ za ulaganje i u ostalim članicama Europske Unije. Brkić ističe kako stalno „snimaju“ susjedne zemlje za potencijalna ulaganja.

– Mi smo fond za financiranje poduzeća u ranoj fazi razvoja, gdje je nužno da ona mogu skalirati, izrasti preko EU globalno, kaže i dodaje kako Hrvatskoj treba tako nešto. Mi smo tek treći fond rizičnog kapitala u Hrvatskoj i tek je sve nedavno krenulo“. U kompanije ulažu u vrlo ranom razvoju te, kao i svaki fond rizičnog kapitala, očekuju što veći povrat. Kompanije u koje mi ulažemo ne samo da imaju ideju, nego moraju imati i posvećeni uigrani tim, te ‘debeli’ plan kako će tu ideju realizirati. A još moraju ugraditi i sav društveni učinak u svoj biznis. To su firme koje rade već godinu, dvije, tri i na dovoljnoj su razini razvoja da mogu apsorbirati te ‘tikete’ u koje mi investiramo – oni su između pola milijuna i tri milijuna eura po jednoj kompaniji. Ako imamo 30 milijuna, to će se nekako aritmetički rasporediti i očekujemo da ćemo u narednih 5 godina, koliko nam traje investicijski period, investirati u 20 kompanija, objašnjava.

Brkić kaže kako su pronašli već nekoliko tvrtki vrijednih ulaganja.

– Planiramo do kraja godine realizirati četiri investicije. Drago nam je vidjeti da Hrvatska ima potentnih projekata i da je još uvijek veća potražnja za rizičnim kapitalom nego njegova ponuda, napominje. U Hrvatskoj postoje već dva start-up fonda, koja su prilično slična. Brkić kaže kako o tome za koji će se fond start-up kompanija odlučiti ovisi o komplementarnosti tima. Zapravo je najvažnije da se ljudi razumiju, da jednako dišu i da možemo dobro ići naprijed zajedno, kaže.

Feelsgood širi mrežu partneru u Hrvatskoj i namjerava otvoriti Nacionalni hrvatski savjetnički odbor, za ideje i proizvode koji imaju društveni učinak. Brkić ističe kako stalno treba naglašavati da se tu ne radi o filantropiji.

– Ta industrija i ta ideja globalno jako raste, i mi velik dio svog posla radimo na zagovaranju teme društvenog učinka i na tumačenju značenja pojma ‘social impact, koji u Hrvatskoj i regiji ima tu konotaciju koju ne bi trebao imati. Postoje dionici koji su za to zainteresirani – to je i financijska industrija, i donositelji politika, civilno društvo, a posebno biznisi. Radimo na izgradnji savjetodavnog odbora da se možemo uključiti u svjetske tokove i svjetsku mrežu, priča. Dodaje kako će nova europska legislativa od iduće godine, uz izvještavanje o financijskim rezultatima, obvezati cijelu financijsku industriju i na izvještavanje o „impact“ rezultatima svojih kompanija. Ozbiljne kompanije se pripremaju na vrijeme, da budu spremne za taj trenutak, zaključuje Brkić.

Komentari

komentar

Vrati se natrag

Kigo na Facebook-u