HAC: novi sustav naplate od 2027. godine, počelo postavljanje portala
Objavljeno 16.11.2025 - GospodarstvoIzdvojeno

Novi sustav naplate cestarine Crolibertas trebao bi biti gotov do kraja rujna sljedeće godine, a u praksi trebao zaživjeti početkom 2027. Ovaj mjesec počelo je postavljanje prvih portala sa sustavom naplate cestarina, prepoznavanja registarskih oznaka i sustavom naplate cestarine korisnicima ENC-a.
Gužve u turističkoj sezoni vjerojatno neće nestati
Komentar na ovu temu u središnjem Dnevniku HTV-a dao je Marko Šoštarić, dekan Prometnog fakulteta u Zagrebu.
Smatra da gužve zbog novog sustava naplate u turističkoj sezoni neće nestati s obzirom da gužve u pravilu ne nastaju zbog naplate na naplatnim kućicama već zbog ograničenih kapaciteta na autocesti.
– Klasična autocesta sa dva prometna traka u jednom smjeru može propustiti oko 3.000 vozila. Što znači da recimo od Lučko, gdje često imamo najveće gužve, prema Karlovcu može otići 3.000 vozila, a na Lučko može doći puno veći broj. Može doći 3.000 od smjera istoka obilaznicom, a može doći 3.000 od smjera sjevera obilaznicom. Može doći čak preko 3.000 od smjera Zagreba odnosno od Rotora i kad sva ta vozila, njih desetak tisuća, dođe na Lučko gdje može dalje otići njih 3.000, sigurno će nastati gužve, objasnio je.
Kad se govori o cijenama i o popustima treba naglasiti da novi sustav može biti jako dobra platforma da on učini autoceste dostupnije svakodnevnim korisnicima, ali i poveća sigurnost na prometnicama.
– Danas imamo puno ljudi koji svakodnevno putuju na posao iz posla dionicama na kojima bi mogli koristiti autocestu, a ne koriste autocestu jer im je preskupa da ju plaćaju svaki dan. Zbog toga koriste alternativne paralelne ceste koje često prolaze kroz središta naselja, koja prolaze pored škola, koja prolaze pored drugih sadržaja. Nastaju opasne situacije u prometu i nastaje puno prometnih nesreća. Kada bi sustav naplate cestarine bio više prilagođen njima, odnosno kad bi oni imali velike popuste na mjesečnoj ili godišnjoj razini oni bi umjesto tih lokalnih cesta koristili autoceste na kojima bi bili puno sigurniji. Na taj način bi i smanjili gužve kroz neka naselja. I ono što je još bitnije, smanjili bi broj prometnih nesreća, odnosno povećali bi sigurnost prometa u Republici Hrvatskoj, naglasio je.
Plaćanje gotovinom (ne)će biti moguće, rokovi provedbe realistični
Plaćanje gotovinom nakon što se uvede novi sustav naplate više neće biti moguće, ali postajat će mogućnost prethodnog plaćanja gotovinom na drugim lokacijama.
– Neće biti više moguće plaćanje gotovinom na naplatnim kućicama kad neće biti naplatnih kućica, ali neće biti taj sustav potpuno bez gotovinskog plaćanja. Recimo netko tko ne koristi internet ili pametni telefon da bi se mogao registrirati na taj sustav kojim će upariti svoju bankovnu karticu sa registarskom oznakom, to će moći napraviti na nekom prodajnom mjestu, recimo na nekoj benzinskoj postaji koja je u blizini autoceste. On će tamo reći svoju registarsku oznaku, dati svoju bankovnu karticu i tamo će ga službenik registrirati. Upisati će ga u taj sustav da bi mogao koristiti autocestu, pojasnio je.
Prelazak na novi sustav ne bi trebao biti zbunjujuć nikome pod uvjetom da se dobro provede informiranje o mogućnostima i obavezama.
– Mislim da ne bi trebao biti veliki izazov za strance. Mi jesmo turistička zemlja i imamo jako puno stranaca, jako puno stranih vozila. Oni će moći se registrirati na sustav da bi plaćali cestarinu preko interneta, preko mobitela nad tim nekim benzinskim postajama blizu granice sa Republikom Hrvatskom. I ako ni to ne naprave, onda će moći na posebnim prometnim trakama imati tzv. kiosk, odnosno jedan uređaj sa interaktivnim displejom gdje će moći povezati svoju bankovnu karticu sa registarskom oznakom. Međutim, uz dobar sustav informiranja moramo potaknuti naše goste i turiste da se čim više registriraju preko interneta i mobitela kod kuće prije nego krenu na putovanje, dodao je.
Smatra da se slična tehnologija naplate već koristila, a ima povjerenja u izvođača radova da riješi sve dodatne probleme u hodu i na vrijeme.
– Mislim da će tehničkim problemima doskočiti, da će to biti sve u redu. A što se tiče rokova, mislim danas smo svjedoci da veliki projekti često kasne iz ovih ili onih razloga, ali sad su već svi ugovori potpisani, radovi su započeli. Ako su u tim ugovorima strogo definirani vremenski planovi, odnosno ako se zna kad ide koja faza, vjerujem da sve može biti implementirano, istestirano i pušteno u rad u zadanim rokovima, poručio je.
Novi portali već se postavljaju
Prizori gužve i kolona uskoro bi mogli pasti u zaborav. Protočnost prometa trebao bi osigurati novi sustav naplate cestarina. Novi portali koji će biti opremljeni kamerama i senzorima već niču na potezu Popovača- Novska.
– Do kraja godine ćemo opremiti sedam portala sa opremom od ukupno 212 portala. Radovi stvarno idu dobro, osobno sam zadovoljan kako idu radovi. Radi se o dvije poznate i prokušane metode, očitavanje registarske pločice i ENC uređaj u vozilu, opisao je Boris Huzjan, predsjednik Uprave Hrvatskih autocesta.
Vozači koji imaju ENC moći će se njime koristiti kao i dosad, samo će morati unijeti svoju registarsku oznaku. Ostali će se moći registrirati putem internetske stranice ili mobilne aplikacije, gdje će upisati registarsku oznaku i podatke o bankovnoj kartici, kako bi im se pri svakom prolasku automatski naplatila cestarina.
Registracija će biti moguća i u prodajnim uredima HAC-a, uredima njihovih partnera, ali i na kioscima za brzu registraciju.
– Sveukupno će biti na autocestovnoj mreži 140 kioska za brzu registraciju. Znači minimalno jedan na svakoj postojećoj naplatnoj postaji, a na lokacijama gdje očekujemo veći priljev korisnika, kao što su recimo naplatne postaje najbliže ulasku u Republiku Hrvatsku, i po 3 i 4 staze za brzu registraciju, pojasnio je Hrvoje Dorčić, voditelj novog sustava naplate cestarine.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković objašnjava kako će novi sustav naplate utjecati na cijene cestarine.
– Nije intencija da ona poskupi nego naravno tražit ćemo zajedno i sa Hrvatskim autocestama mi u ministarstvu model. Možemo imati tarifni model gdje ćemo možda određeni dio dana stimulirati ljude, smanjiti cijene na autocestama kako bi ljudi više koristili autoceste tako da u tom smislu mislim da će od toga koristi imati svi, rekao je.
Stručnjaci smatraju da su sadašnje cestarine skupe i da bi vinjete mogle biti bolje rješenje. Mjesečna vinjeta u Sloveniji stoji 32 eura. Usporedbe radi, cestarina Zagreb – Split u jednom smjeru košta 26,50 eura.
– Da smo uveli vinjete kao u Sloveniji ljudi bi se daleko više vozili po autocestama, a manje po državnim cestama koje su kud i kamo opasnije jer nemaju zaštitne ograde i sigurnost bi se povećala. Ovako jedino što će se dogoditi je da će promet teći puno brže i neće biti zastoja na naplatnim kućicama, smatra Goran Husinec, prometni stručnjak.
Oni koji će na autocestu bez registracije u novi sustav – dobit će kaznu. Tu nastupa i još jedan novitet – patrola za nadzor – 74 bijela vozila s plavim rotirkama.
Vrati se natrag


